Εκπαιδευτικά προγράμματα από τη Σαΐτα!

Η Σαΐτα υποδέχεται την καινούρια σχολική χρονιά με εκπαιδευτικά προγράμματα που σχεδιάζονται με αφορμή επιλεγμένα παραμύθια που φιλοξενούνται στα φτερά της.

Το πλάνο του κάθε προγράμματος και κυρίως οι δραστηριότητες που περιγράφονται σε αυτό, έχει ως στόχο να δώσει ένα ακόμη ερέθισμα τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στους γονείς ώστε να ασχοληθούν περαιτέρω με τα παραμύθια της Σαΐτας, καλλιεργώντας τη φιλαναγνωσία, την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας των παιδιών.


Προσκαλούμε επίσης όλους εσάς που θα ασχοληθείτε με τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα να μοιραστείτε μαζί μας τις εντυπώσεις σας, φωτογραφίες από τις χειροτεχνίες, κάποια καινούρια δραστηριότητα που σκεφτήκατε, τις ιδέες σας που σας βοήθησαν ώστε να προσαρμόσετε καλύτερα στις ανάγκες και στις ικανότητες των παιδιών σας τα προγράμματά μας. Στείλτε μας e-mail στη διεύθυνση: info [@] saitapublications [.] gr

Το πρώτο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα αφορά το παραμύθι «Ο μαγικός σελιδοδείκτης» του Ηρακλή Λαμπαδαρίου με εικονογράφηση της Απολλώνιας Παραμυθιώτη. Απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 7-12 ετών, έχει διάρκεια 45-50 λεπτά και προτεινόμενο αριθμό συμμετεχόντων 15-20 παιδιά.

Κατεβάστε το πλάνο σε εκτυπώσιμη μορφή (μορφή αρχείου .pdf, μέγεθος: 345 KB).

Συνοπτικό πλάνο προγράμματος:
1. παρουσίαση των Εκδόσεων Σαΐτα και του οράματός τους για το ελεύθερο ταξίδι των βιβλίων
2. παρουσίαση του παραμυθιού «Ο μαγικός σελιδοδείκτης» με τη συμμετοχή των παιδιών
3. παιχνίδι αναζήτησης του μαγικού σελιδοδείκτη στα βιβλία που βρίσκονται στα ράφια της βιβλιοθήκης
4. κατασκευή ενός μεγάλου, συλλογικού σελιδοδείκτη από τα παιδιά για να στολίσουν την τάξη τους (διαστάσεις: 50x50 εκ.)
5. το κάθε παιδί φτιάχνει το δικό του σελιδοδείκτη (διαστάσεις: 5x5 εκ.)
6. «Μάντεψε ποιος έχει τον σελιδοδείκτη»: παιχνίδι κίνησης και παρατηρητικότητας

1. παρουσίαση των Εκδόσεων Σαΐτα και του οράματός τους για το ελεύθερο ταξίδι των βιβλίων

Υπάρχουν δυο χώρες, η Φαντασία που είναι σπίτια γεμάτα παραμύθια και η Πραγματικότητα που είναι τα σπίτια που ζούμε, εδώ στην πόλη μας. Κι ανάμεσά τους πάνω σε έναν ψηλό λόφο προσγειώθηκε η Σαΐτα μας (μπορείτε να φτιάξετε μια σαΐτα με τα τέσσερα χρώματα που έχει το λογότυπο των εκδόσεών μας ή να δείξετε τη Σαΐτα στην οθόνη του υπολογιστή). Διάλεξε αυτό το σημείο, γιατί εκεί φυσούσαν πολλοί αέρηδες. Έφτιαξε λοιπόν τον ανεμόμυλο που βλέπετε (μπορείτε είτε να αγοράσετε είτε να φτιάξετε έναν πολύχρωμο ανεμόμυλο) και καθώς φυσάει πολύ, αυτός γυρίζει και μαζί του γυρίζουν κι η φαντασία που μας βοηθάει να σκεφτόμαστε όμορφες ιστορίες κι η δημιουργία που είναι πάντα ξύπνια και σκουντάει τη φαντασία για να φτιάχνει συνέχεια νέα πράγματα. Είδατε πόσα χρώματα έχει στα φτερά του; Τόσα κι άλλα τόσα θα ζωγραφίσουμε με την ιστορία μας σήμερα.

2. παρουσίαση του παραμυθιού «Ο μαγικός σελιδοδείκτης» με τη συμμετοχή των παιδιών

Εκτός από το αρχείο pdf του ebook, μπορεί να χρησιμοποιηθεί παρουσίαση (PowerPoint) που θα έχει μόνο την εικονογράφηση του παραμυθιού. Η δεύτερη επιλογή απαιτεί μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και καλύτερη προετοιμασία, η πρώτη είναι πιο «ασφαλής». Και στις δύο επιλογές, η παρουσίαση θα πρέπει να γίνεται με τα παιδιά και όχι απλά για τα παιδιά. Δηλαδή με τις κατάλληλες ερωτήσεις στα σημεία της αφήγησης, θα πρέπει να οδηγούνται στην εξέλιξη της πλοκής, αναπτύσσοντας παράλληλα και τη φαντασία τους.
Προσπαθούμε επίσης, στα σημεία που προσφέρονται (το γραφείο του Ιάσονα με τα υλικά για την κατασκευή του σελιδοδείκτη, σελ. 15), να ζωντανέψουμε την αφήγηση των παιδιών με υλικά που έχουμε φροντίσει να φέρουμε μαζί μας (ξυλομπογιές, μολύβια, σβήστρα, πολύχρωμα χαρτιά/ χαρτόνια, χάρακα, κουμπιά, κορδέλες, συνδετήρες, κόλλα, χαρτοσακούλα).
Θα πρέπει να προσέξουμε ώστε να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή των παιδιών γι’ αυτό και δεν το παρακάνουμε στο συγκεκριμένο μέρος της παρουσίασης και φροντίζουμε να είμαστε πολύ τυπικοί με τον χρόνο. Άλλωστε το μεγαλύτερο κομμάτι της συνολικής δράσης δεν θα πρέπει να είναι η παρουσίαση αλλά το παιχνίδι και οι δραστηριότητες.

3. παιχνίδι αναζήτησης του μαγικού σελιδοδείκτη στα βιβλία που βρίσκονται στα ράφια της βιβλιοθήκης

Στόχος του παιχνιδιού είναι τα παιδιά να βρουν τον μαγικό σελιδοδείκτη που έχει τρυπώσει σε κάποιο παιδικό βιβλίο της βιβλιοθήκης που έχετε στην τάξη σας.

Προετοιμασία του παιχνιδιού:
- ετοιμάζουμε πριν από το παιχνίδι 6 κάρτες (3 για κάθε ομάδα) με τα εξής μηνύματα:
για την πρώτη κάρτα:
«Γεια σας παιδιά! Μετά την παρουσίαση κρύφτηκα στις σελίδες ενός έντυπου βιβλίου που βρίσκεται εδώ, στην τάξη σας! Τι λέτε; Θέλετε να ψάξετε να με βρείτε; Για να σας βοηθήσω, σας δίνω το πρώτο στοιχείο: ένα βιβλίο που επισκέφτηκα πριν λίγο. Αυτό βρίσκεται (γράφουμε τον τίτλο του βιβλίου και το ονοματεπώνυμο του συγγραφέα μέσα σε παρένθεση) Καλή επιτυχία!»,
για τη δεύτερη κάρτα:
«Το βρήκατε κιόλας; Μπράβο παιδιά! Είστε ένα βήμα πιο κοντά για να βρείτε σε ποιο βιβλίο έχω τρυπώσει και απολαμβάνω την ανάγνωσή του! Το επόμενο στοιχείο βρίσκεται (γράφουμε τον τίτλο του βιβλίου και το ονοματεπώνυμο του συγγραφέα μέσα σε παρένθεση)»,
για την τρίτη και τελευταία κάρτα:
«Είστε φοβεροί! Έχετε μάθει να βρίσκετε τα βιβλία στην τάξη σας σε χρόνο ρεκόρ! Πολύ σύντομα θα βρείτε το βιβλίο που ακουμπάω τα δοντάκια μου! Ψάξτε για το τελευταίο στοιχείο στο βιβλίο (γράφουμε τον τίτλο του βιβλίου και το ονοματεπώνυμο του συγγραφέα μέσα σε παρένθεση) Ανυπομονώ να σας συναντήσω!»
- κρύβουμε τις κάρτες της πρώτης ομάδας στα βιβλία που έχουμε επιλέξει με τη σωστή σειρά ώστε από το ένα να οδηγούνται στο άλλο. Στο τελευταίο βιβλίο κρύβουμε τον έναν από τους δυο σελιδοδείκτες που έχουμε ετοιμάσει (οδηγίες για την κατασκευή τους υπάρχουν στις σελίδες 30-32 του βιβλίου) και κρύβουμε τις κάρτες της δεύτερης ομάδας και τον δεύτερο σελιδοδείκτη.

Όταν θέλουμε να παίξουμε το παιχνίδι:
- χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες (για την ονομασία τους μπορούμε να ζητήσουμε από τα ίδια τα παιδιά να επιλέξουν το σαϊτοχρώμα της ομάδας τους: μωβ, πορτοκαλί, μπλε, πράσινο), προσέχοντας να είμαστε δίκαιοι με την κατανομή τους. Δεν θα πρέπει, για παράδειγμα, να κατανείμουμε όλα τα παιδιά που έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον και συμμετείχαν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης σε μία ομάδα αλλά να τους μοιράσουμε και στις δύο ομάδες. Δεν επηρεαζόμαστε από τις «απαιτήσεις» των παιδιών να είναι με τους φίλους τους στην ίδια ομάδα γιατί τότε παρατηρούνται φαινόμενα δημιουργίας υπο-ομάδων που δρουν ως αυτόνομες ομάδες.
- εξηγούμε τον στόχο του παιχνιδιού (κερδίζει η ομάδα που θα βρει πρώτη τον μαγικό σελιδοδείκτη ακολουθώντας τις κάρτες με τα μηνύματα-την πρώτη κάρτα τη δίνουμε εμείς και τις επόμενες τις βρίσκουν μέσα στα βιβλία που τις έχουμε κρύψει πριν την έναρξη του παιχνιδιού).
- ζητάμε από την κάθε ομάδα να επιλέξει έναν «εκπρόσωπο» («αρχηγό» αλλά αποφεύγουμε τη συγκεκριμένη λέξη) και εξηγούμε ότι οι αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται συλλογικά από όλα τα μέλη της ομάδας, απλά ο εκπρόσωπος θα συντονίσει την εσωτερική συζήτηση και θα πάρει την τελική απόφαση για τις ενέργειες της ομάδας ώστε να βρεθεί ο μαγικός σελιδοδείκτης.
- δίνουμε στον κάθε εκπρόσωπο την πρώτη κάρτα με το στοιχείο που θα τους οδηγήσει στην επόμενη κάρτα και τους υπενθυμίζουμε ότι η κάρτα που ψάχνουν είναι κρυμμένη σε κάποιο από τα πολλά βιβλία της βιβλιοθήκης.
- ακολουθούμε διακριτικά την κάθε ομάδα στην αναζήτησή της και βοηθάμε μόνο όσον αφορά στον τρόπο αναζήτησης βιβλίων μέσα σε μια βιβλιοθήκη (κατηγοριοποίηση βιβλίων, αρίθμηση κτλ.)
- Μόλις μια ομάδα βρει τον μαγικό σελιδοδείκτη, ζητάμε από την άλλη ομάδα να σταματήσει την αναζήτησή της για να δώσουμε συγχαρητήρια στην ομάδα που κέρδισε. Μετά, ζητάμε από την νικήτρια ομάδα να βοηθήσει την άλλη ομάδα ώστε να βρει κι αυτή τον μαγικό σελιδοδείκτη (υπάρχουν δύο κρυμμένοι μαγικοί σελιδοδείκτες στο παιχνίδι, ένας για κάθε ομάδα).
- Αφού βρει και η άλλη ομάδα τον δικό της μαγικό σελιδοδείκτη, δίνουμε συγχαρητήρια και στις δύο ομάδες και επιβραβεύουμε τους μαθητές.

4. κατασκευή ενός μεγάλου, συλλογικού σελιδοδείκτη από τα παιδιά για να στολίσουν την τάξη τους

Πρέπει να υπάρξει και ένα βραβείο και για τις δύο ομάδες το οποίο θα φτιάξουν τα ίδια τα μέλη τους και θα τους θυμίζει τόσο το παιχνίδι αναζήτησης του μαγικού σελιδοδείκτη όσο και την παρουσίαση του συγκεκριμένου παραμυθιού.

- ζητάμε από τα παιδιά να καθίσουν σε κύκλο (ή στο πάτωμα ή γύρω από ένα μεγάλο τραπέζι) και στο κέντρο τοποθετούμε: χαρτόνι (διαστάσεων 70x50 εκ.), ξυλομπογιές, μολύβια, σβήστρα, ψαλίδι, χάρακα και κόλλα (σε μορφή στικ).
- με ερωτήσεις τα καθοδηγούμε να μας βοηθήσουν στην κατασκευή του (εμείς χρησιμοποιούμε όλα τα υλικά στη συγκεκριμένη φάση και όχι τα παιδιά για λόγους ασφαλείας): θέλουμε ένα σχήμα που θα έχει ίσες όλες τις πλευρές (τετράγωνο διαστάσεων 50x50 εκ.), μετά θέλουμε δύο σχήματα με τρεις πλευρές (τρίγωνα, τα αυτάκια του σελιδοδείκτη), έπειτα μια σειρά από τέτοια σχήματα (πολλά μαζί τριγωνάκια, τα δοντάκια), στη συνέχεια δύο μεγάλα στρογγυλά σχήματα (κύκλοι, τα ματάκια), και δύο μικρότερα (πάλι κύκλοι, οι κόρες των ματιών).
- αφού τον έχουμε κατασκευάσει με τη βοήθεια και τις οδηγίες των παιδιών, απομακρύνουμε όλα τα υλικά που δεν χρειάζονται (μολύβια, σβήστρα, ψαλίδι, χάρακα, κόλλα) και ζητάμε από τα παιδιά να αφήσουν το αποτύπωμά τους στον μαγικό σελιδοδείκτη με τις ξυλομπογιές (μπορούν να ζωγραφίσουν ή να γράψουν ό,τι θέλουν).
- τα συγχαίρουμε για την όμορφη διακόσμηση και τους δίνουμε τον μαγικό σελιδοδείκτη (με στυλ και αέρα απονομής βραβείου) και τους ευχαριστούμε για τη συμμετοχή τους στην παρουσίαση και για την ωραία συντροφιά τους.

5. Το κάθε παιδί φτιάχνει το δικό του σελιδοδείκτη

Οι οδηγίες για την κατασκευή του σελιδοδείκτη βρίσκονται στις σελίδες 30-32 του βιβλίου.

6. «Μάντεψε ποιος έχει τον σελιδοδείκτη»: παιχνίδι κίνησης και παρατηρητικότητας

Επιλέγουμε ένα παιδί το οποίο θα προσπαθήσει να βρει με τις κατάλληλες ερωτήσεις ποιος από τους συμμαθητές του έχει τον μαγικό σελιδοδείκτη. Κλείνει τα μάτια του και δίνουμε σε όποιον συμμαθητή του θέλουμε τον σελιδοδείκτη. Έπειτα, το παιδί που επιλέχθηκε μπορεί να ξεκινήσει τις ερωτήσεις του (αυτός που έχει τον σελιδοδείκτη έχει μαύρα μαλλιά; Φοράει αθλητικά παπούτσια κλπ). Αν θέλουμε να δυσκολέψουμε το παιχνίδι, θέτουμε ένα όριο στις ερωτήσεις (αν δεν καταφέρει να βρει ποιος έχει τον σελιδοδείκτη με 5 ερωτήσεις, τη θέση του παίρνει άλλο παιδί και φυσικά ο σελιδοδείκτης πηγαίνει σε άλλο παιδί).

Δημοσίευση σχολίου