Η ΕΒΔΟΜΗ αξιολογεί θετικά το ebook της Φρίντας Κριτσωτάκη

Άρθρο της δημοσιογράφου Λυδίας Ελιόγλου για το ebook των Εκδόσεών μας με τίτλο "Είμαι παιδί, έχω κι εγώ δικαιώματα" της Φρίντας Κριτσωτάκη, Καθημερινή Πρωινή εφημερίδα "Η ΕΒΔΟΜΗ", Έτος 34ο, Αρ. φύλλου 9326, Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου 2014, σελίδα 15.

Νέο βιβλίο από τις Εκδόσεις Σαΐτα
"Είμαι παιδί, έχω κι εγώ δικαιώματα" η νέα κυκλοφορία των μη εμπορικών, ψηφιακών εκδόσεων 

Το "Είμαι παιδί, έχω κι εγώ δικαιώματα" της Φρίντας Κριτσωτάκη είναι ο τίτλος του νέου βιβλίου που ελευθερώθηκε δωρεάν στο διαδίκτυο από τις μη εμπορικές, ψηφιακές εκδόσεις "Σαΐτα", με υπότιτλο "Εκπαιδευτικό πρόγραμμα ευέλικτης ζώνης: Παιδί-Περιβάλλον-Κοινωνία" και τη σελιδοποίηση-σχεδιασμό του εξωφύλλου να υπογράφει ο Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης.


Αποτελώντας μια ιδανική πρόταση για το φθινόπωρο, αφού συμπίπτει με την επικείμενη έναρξη της σχολικής χρονιάς, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Είμαι παιδί, έχω κι εγώ δικαιώματα" είναι "ένα πρόγραμμα διαθεματικού, διαπολιτισμικού και κοινωνικού περιεχομένου, γιατί συνδέεται με τα δικαιώματα των ανθρώπων σ' ολόκληρο τον κόσμο". Στις δυνατότητες που αφήνει αυτό ως παιδαγωγικό εργαλείο είναι το εν λόγω πρόγραμμα να μπορεί να εκπονηθεί από παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, να ενσωματωθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα και να συνδεθεί με τις διάφορες επιστήμες και περιοχές της γνώσης, όπως η γλώσσα, η ιστορία, η μουσική, η τέχνη κλπ., αφού στο πλαίσιό του τα παιδιά μπορούν να εργαστούν συλλογικά, αλλά και ατομικά. "Σκοπός είναι να κατανοήσουν τα παιδιά τ' ανθρώπινα δικαιώματα και ειδικά τα δικαιώματα των παιδιών σε όλο τον κόσμο", σημειώνεται στην περιγραφή του βιβλίου, καθώς επίσης και "να κατανοήσουν ότι όλοι έχουμε δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις".

Στο εσωτερικό του, είναι χωρισμένο σε "έξυπνα κεφάλαια", όπως με σύντομες παραπομπές σε θέσεις-απόψεις γνωστών παγκοσμίως προσωπικοτήτων από τον ευρύτερο επιστημονικό χώρο. Έτσι, με ενδεικτικό τίτλο "ήξερες ότι...", διαβάζουμε: "Η Μαρία Μοντεσσόρι, μεγάλη Ιταλίδα παιδαγωγός, έλεγε ότι το παιχνίδι είναι η δουλειά του παιδιού; Ο Αϊνστάιν, μεγάλος Γερμανοεβραίος, φυσικός επιστήμονας, θεωρούσε το παιχνίδι ως την ανώτατη μορφή έρευνας; Ο Αριστοτέλης, μεγάλος Έλληνας φιλόσοφος, θέλοντας να τονίσει τη σοβαρότητα και την αξία του παιχνιδιού έλεγε: "Παίζε, έτσι ώστε να μπορείς να είσαι σοβαρός". Ακόμη, στα περιεχόμενά του το βιβλίο περιλαμβάνει ιστορικές αναφορές για το παιδί και το παιχνίδι, όπως "Ήξερες ότι... Τα παιδιά στην Αρχαία Ελλάδα έπαιζαν με σβούρες, μπάλες ή ρόδες, κούκλες, μαριονέτες, αμαξάκια ξύλινα, στεφάνια που τα κινούσαν με μια ράβδο; Στην Αρχαία Ελλάδα μέχρι τα 7 τους έτη τ' αγόρια και τα κορίτσια μεγάλωναν στον γυναικωνίτη κι έπαιζαν μαζί διάφορα ευχάριστα παιχνίδια; Στην Αρχαία Αθήνα τα παιδιά μέχρι 7 ετών δεν πήγαιναν στο σχολείο; Σ' όλη την Αρχαία Ελλάδα (εκτός από την Κρήτη, τη Χίο, τη Λοκρίδα και τη Σπάρτη) τα κορίτσια δεν πήγαιναν στο σχολείο, αλλά έμεναν στο σπίτι; Στην Αρχαία Ελλάδα η εκπαίδευση ήταν μόνο για τ' αγόρια; Τα παιδιά των φτωχών σταματούσαν το σχολείο μόλις μάθαιναν τις βασικές γνώσεις κι άρχιζαν να μαθαίνουν μια τέχνη. Τα παιδιά των πλουσίων συνέχιζαν τις σπουδές τους μέχρι τα δεκαοκτώ τους χρόνια. Στην αρχαία Σπάρτη, το κράτος αναλάμβανε την εκπαίδευση τόσο των αγοριών, όσο και των κοριτσιών από τα 7 τους χρόνια; Η εκπαίδευση των κοριτσιών όμως γινόταν σε άλλους χώρους. Στο σχολείο πήγαιναν μόνο τα παιδιά που οι γονείς τους πλήρωναν. Στην αρχαία Αθήνα δεν υπήρχαν σχολεία όπως τα ξέρομε σήμερα, αλλά τα μαθήματα γίνονταν στο σπίτι του δασκάλου, ο οποίος πληρωνόταν από τους γονείς του παιδιού; Τα κορίτσια μορφώνονταν στο σπίτι. Στη Μινωική Κρήτη, αγόρια και κορίτσια μάθαιναν ανάγνωση, γραφή, τρόπους καλής συμπεριφοράς, ιππασία, ακόντιο, κυνήγι, τοξοβολία, χορό; Στο Βυζάντιο η εκπαίδευση δεν ήταν υποχρεωτική και τα σχολεία ήταν ιδιωτικά;".

Προχωρώντας σε μία προσπάθεια να διαπιστωθεί ο βασικός θεματικός άξονας του βιβλίου, αυτός δεν είναι άλλος από την παρότρυνση της ίδιας της συγγραφέως, "Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη μόρφωση. Πες το σε όλους!", η οποία μεταξύ άλλων παραθέτει αναλυτικά και πληροφορίες για τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του παιδιού. Αναμφίβολα, πρόκειται για μια έκδοση η οποία έχει διττή χρηστική αξία, όχι μόνο ως εκπαιδευτικό εργαλείο από διδάσκοντες που θα επέλεγαν να εκπονήσουν το σχετικό πρόγραμμα, αλλά και από γονείς, οι οποίοι θα ήθελαν να προσφέρουν στο παιδί τις ερωτήσεις εκείνες που, ανιχνεύοντας από κοινού τις απαντήσεις τους, θα του προσφέρουν τη δυνατότητα να διαμορφώσει μία πλήρη εικόνα των δικαιωμάτων του. 


Κατεβάστε το φύλλο όπως τυπώθηκε στην εφημερίδα.

Δημοσίευση σχολίου